VAT Management blev etableret 1. december 2001. Forud var gået et længere forhandlingsforløb mellem PricewaterhouseCoopers og en førende amerikansk momsrådgivningsvirksomhed. I kølvandet på den amerikanske Enron skandale, og de deraf strammere krav til revisionsselskabernes rolle, blev det i midlertidigt umuligt for revisionsfirmaerne at drive udenlandsk momsrefusion efter no-cure no-pay vilkår.
Resultatet blev, at PricewaterhouseCoopers ledende medarbejder indenfor udenlandsk momsrefusion og en gruppe medarbejdere fra den amerikanske virksomhed samlede deres kunder og aktiviteter i et nyt selvstændigt selskab - VAT Management. PricewaterhouseCoopers har fra starten ageret væksthus for VAT Management og det nære slægtsskab er synliggjort i skrifttyperne i VAT Management's logo.
VAT Management er født med nogle af Nordens største virksomheder som kunder, og disse serviceres stadig den dag i dag.
Forretningsmodellen bag udenlandsk momsrefusion på no-cure no-pay vilkår er helt usædvanlig barsk hvad angår likviditet og cashflow, specielt i de første opstartsår. Meget store IT-investeringer og løntungt personale skaber en usikker indtjening, som for flere landes vedkommende først bliver udbetalt 5 eller 7 år efter at refusionsnsøgningerne er afleveret til de lokale myndigheder.